helme
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

محتاج رايكم على القصه دى وعايز حل؟؟؟؟؟؟

taison
دراويش فون
semsema
body c
8 مشترك

محتاج رايكم على القصه دى وعايز حل؟؟؟؟؟؟ Empty محتاج رايكم على القصه دى وعايز حل؟؟؟؟؟؟

مُساهمة من طرف body c الأحد نوفمبر 09, 2008 9:26 am

(السلام عليكم ورحمت الله وبركاته)

من هنا البدايه البدايه القاصيه ولاكن ماذا نفعل اخواتى الكرام وما هوا الحل لحل هذه المشكله ومن هنا البدايه:
فى زمان كان الاب س والام ص مختلفين فى كل حاجه وكانوا متزوجين زواج تقليدى فكانوا عايشين حياه عاديه بس مفيش بنهم توافق المهم كانوا عايشين حياتهم من غير اولاد والام ص مش عايزه تنجب بتقول عشا العيال ميجوش فى الجو الى فيه عدم تفاهم دا وحاجات تانيه كتير كانت مخليها ترفض الانجاب فعاشو تقريبا سنتين من غير انجاب فالاب كان نفسه فى طفل بقى عشان يحمل اسمه والكلام بتاع الابهات دا وكان فسه فى ولد مثل اخواته واصدقائه فعدما فاتح الام فى الموضوع دا ككانت رفضه ف الاول ولاكن هوا باحرام وتقدير ليها اقنعاه وبالفعل اقتنعت بكلامه وبالفعل واللحمدلله فى يوم من الايام كانت تعبانه جدا فأخذها الاب الى الدكتور فكشف عليها لقاها حامل وفى الشهر التالت كمان فبعد ما كانت رفضه الموضوع دا اصلا بعد ما عرفت ان هيا حامل فرحت جدا جدا جدا والاب نفس الحوار كان فرحان اوى وعدت الايام على الام مره جدا ولاكن ايضا كانت تعدى ايام بفرح وسعاده لافبال طفلها على الحياه وكان الاب معيشا فى الايام دا كانها ملكه وكانت عايشه اجمل ايام حياتها بالفعل وجه يوم وتعبت فيه الام اوى وذهب بها الاب الى الدكتور وكان خابق عليهاااااا موووووووووت المهم دخلت مع الدكتور الاوضه لوحدهم وكشف عليها وهيا بتبكى جدااا وكانت خائفه اوى فقال لها الدكتور الولد توفى ولازم تعملى عمليه ومن الصعب الانجاب مره اخرى فاغمى عليها وتعبت اكتر بكتير من الاول دخلوها اوضة العمليات والدكتور قال للزوج فألاب وضحت عليه الكئابه من الحياه ومن الدنيا وكان لازم ينجب الطف دا على شان ياخد الثروه بتاعته وكان يحمل اسمه مش مهم بقى ان كان ولد او بنت مكنتش تفرق بس اهم حاجه طفل يحمل اسمه فألام عملت عمليه خلاص وقامت بالسلامه بس باردو عندها حالة اكتئاب من الحياه ايضان وخرجت الام من المستشفى وذهبت الى بيتها واتقفل عليها هيا وهوا باب واحد وعدى يوم والتانى وم يكلم الاب الام ولم تكلم الام الاب ولاكن بعد مرور تقريبا خمست ايام من دخول الام البيت بدا الاب يتكلم معها وهيا تتكلم معاه وعاشو حيتهم زى الاول تانى ولاكن الاب لازم يتزوج عشان اسمه وفلوسه لازم تكون لحد من دمه فاتكلم معاها وقالها على الى جواه وبصراحه هما اتعلقوا ببعض بس مش اوى بس احسن من اول ايام زواج.
فما هوا الحل الاب يتزوج عليها وهيا توافق ان هيا تعيش معاه على كدا ولا تتطلق ويتزوج غيرها وخلاص ولا ايه الحل ؟

انا عايز ردود من البنات اكتر عشان لازم يعيشوا شخصية الام والولاد باردو لو عندهم حلول يقولولنا عليها بس عايز الى يلقى بالرد يكون عايش الشخصيه ويعيش جوها عشان يلقى برد مناسب .
ملحوظه :
الاب لازم يتزوج ! lol!
body c
body c
عضو نشيط
عضو نشيط

محتاج رايكم على القصه دى وعايز حل؟؟؟؟؟؟ Empty رد: محتاج رايكم على القصه دى وعايز حل؟؟؟؟؟؟

مُساهمة من طرف semsema الأحد نوفمبر 09, 2008 4:40 pm

انا معاك ان الاب لازم يتزوج بس من غير ما يطلقها عشان هى مالهاش ذنب وهو كمان مالوش ذنب
ليه الحق ان حد يشيل اسمه وربنا حلل ده
semsema
semsema
عضو نشيط
عضو نشيط

بطاقة الشخصية
ألعب: 2

محتاج رايكم على القصه دى وعايز حل؟؟؟؟؟؟ Empty رد: محتاج رايكم على القصه دى وعايز حل؟؟؟؟؟؟

مُساهمة من طرف دراويش فون الإثنين نوفمبر 10, 2008 6:22 am

كلامك جميل يا سمسمه فى حالة بقى رفض الزوجه التنيه الزوجه الاولى ايه الحل ؟؟؟؟ lol!
دراويش فون
دراويش فون
مشرف الألبومات
مشرف الألبومات

مُساهمة من طرف semsema الإثنين نوفمبر 10, 2008 12:16 pm

ممممممممممممممم
بالعكس ايه اللى هايخليها ترفض مدام هى عارفه ومتاكده ان الزوجه الاولى مش هاتنفع تنجب تانى
اما بالنسبه لمبدا انها مش عاوزه تبقى زوجه تانيه
لازم الاب فى الحاله دى يكون ذكى فى اختياره
يعنى يختار وحده ظروفها تسمح بانها تتزوج من رجل متزوج وده بنشوفه كتير
مش حاجه مستحيله يعنى

المهم ان الزوج ما يتخلاش عن زوجته الاولى
semsema
semsema
عضو نشيط
عضو نشيط

بطاقة الشخصية

مُساهمة من طرف body c الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 7:56 am

شكرا على ردك سمسمه اوى وشكرا على مشركتك معى فى الموضوع بس يارب يلاقى الزوج الزوجه التانيه الى ترضى بزوجته الاولى lol!
body c
body c
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمة من طرف taison الثلاثاء نوفمبر 11, 2008 11:51 am

رد سمسمة قفل الكلام يا بودى وهو ده الي لازم يحصل
taison
taison
مساعد مدير
مساعد مدير

مُساهمة من طرف احمدالعزوني الأربعاء نوفمبر 12, 2008 12:43 pm

جزاك الله كل خير ياسمسمه في كل كلامك وربنا جعل الزوج 4 زوجات حتي لايقع في المعاصي بس بشرط يقيم حدود الله بينهم بالعدل وبشرط مايتجوزش حد تاني الا اذا كان في الاولي عيب من العيوب فمثلا الولد له الزواج بعد موافقة الزوجه وله الحق في ذلك وصودقوني هتبقي صعبه عليها في الاول بس بعد كده هتسير الامور علي مايرام بس علي حسب شخصيته هو ومعلش علي الاطاله
احمدالعزوني
احمدالعزوني
جنرال ممتاز
جنرال ممتاز

مُساهمة من طرف body c الخميس نوفمبر 13, 2008 8:14 am

شكرا ياجماعه على مشركتكم معايا الموضوع وعلى ردودكم lol!
body c
body c
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمة من طرف cute mano الخميس نوفمبر 13, 2008 5:36 pm

فعلا يابودى هو لازم يتجوز بس عارف ليه مراته هتوافق لانها عاشت كل لحظات الامومه وفى اخر وقت الجنين ربنا اخده منها فابالتالى اكيد الزوجه مش هتعارض لانها نفسها تعيش الامومه بجد واكيد ده اللى هتعمله مع اولاد زوجها من الزوجه الثانيه حتى لو عارضت فى الاول بس هو زى ماأقنعها بانها تخلف فى الاول اكيد هييقدر يقنعها باسبابه انه يتجوز
cute mano
cute mano
جنرال ممتاز
جنرال ممتاز

مُساهمة من طرف Admin الخميس نوفمبر 20, 2008 7:06 pm

semsema كتب:انا معاك ان الاب لازم يتزوج بس من غير ما يطلقها عشان هى مالهاش ذنب وهو كمان مالوش ذنب
ليه الحق ان حد يشيل اسمه وربنا حلل ده

أنا مش عارف أزاي ياسمسمه أنتي بتقولي كده ده أنتي بنت حتى هو انتي عايزه تقنعيني ان في ست بتحب أن ست تانيه تشركها في جوزها انا شايف ان ده هيبقى صعب عليها أوي أوي لأنها بعد كده هتتركن على الرف عشان أم العيال هيا اللي هتدلع أنا شايف ان ده هيبقى ظلم ليها انا من رأي ياأما يكملو كده يا أما ينفصلو وربنا هيكرمها أكيد بواحد يحبها أوي ويكون حبو ليها ممكن يغني عن فكرة الأولاد
Admin
Admin
الأدارة
الأدارة

https://helme.hooxs.com

مُساهمة من طرف semsema السبت نوفمبر 22, 2008 4:26 am

بص يا محمود
مفيش ظلم ولا حاجه
ربنا حلل للزوج انه يتزوج اربعه وفى حالتها دى المفروض الزوج يتزوج لانه نفسه فى طفل وهى كمان اكيد نفسها بس ربنا قسم بكده
وغير كد واضح من القصه ان الزوجه مالهاش حد غيره يعنى لو سابها حياتها ممكن تنتهى
انا بقول كده وانا حاطه نفسى مكانها
بجد انا لو كنت فى الموقف ده هاطلب منه انه يتزوج
وبعدين مع احترامى ليك انت مش شايف ان انفصالهم ده اكبر ظلم ليها لانها اولا خسرت امومتها وكمان هاتخسر زوجها لسبب هى مالهاش اى ذنب فيه ؟
ولو كملو مش ده هايبقى ظلم ليه وليها لان حياتهم مش هايبقالها معنى؟
وعلى فكره كل ده متوقف على علاقتهم ببعض والحب اللى بينهم ده اد ايه
وحتى لو مفيش حب بينهم بس على الاقل فيه احترام
semsema
semsema
عضو نشيط
عضو نشيط

بطاقة الشخصية

مُساهمة من طرف cute mano السبت نوفمبر 22, 2008 7:43 am

بص يامحمود انا مقتنعه بكلام سمسمه جدااااااااااااا وهو ده المنطق وكلامك برضه مقتنعه بيه جدااااااااااا لانه بيخص المشاعر فاحنا عشان نعيش كويس لازم نخلط بين المنطق والمشاعر يعنى نحس بقلبنا ونفكر بعقلنا وبجد كل واحد فينا عمره ماهيقدر يوصل لحل عارفين ليه؟ لان كلنا مش واحد ولكل انسان طريقته فى التفكير فعلشان نقدر فاحشةم بجد لازم نعرف بينهم حب بجد ولا الحب ده موجود بسبب,لان اى اتنين بيحبوا بعض مبيكنش فى سبب للحب ده ولو لاتنين بينهم حب حقيقى مش هيعوزوا من الدنيا دى كلها الا بعض وهيقتنعوا ان ربنا عاوز كده وهيفضلوا مع بعض لاخر يوم فى عمرهم لان اساسهم فى الجواز او سببهم الرئيسى هوالحب حقيقى مش الاطفال وبعد الحب ممكن بأدينا نبنى كل حاجه فى الدنيا.
cute mano
cute mano
جنرال ممتاز
جنرال ممتاز

مُساهمة من طرف Admin الثلاثاء نوفمبر 25, 2008 5:17 pm

والله انتى جبتي من الأخر يا cute mano لأن فعلا الموضوع متوقف على درجة الحب اللي بنهم لأنهم فعلا لو بيحبو بعض مش هيبقوا عايزين فعلا غير بعض أما لو الحب اللي بنهم ده حب عشره وبس أعتقد ان كلام سمسمه هيبقى صح في الحاله دي
Admin
Admin
الأدارة
الأدارة

https://helme.hooxs.com

مُساهمة من طرف cute mano الخميس نوفمبر 27, 2008 4:53 pm

لأن فعلا يا محمود هى دى الحقيقه بس احنا عاوزين نعرف هما الجماعه دول وصلوا لإيه؟؟؟
cute mano
cute mano
جنرال ممتاز
جنرال ممتاز

مُساهمة من طرف semsema الخميس نوفمبر 27, 2008 5:35 pm

اه ياريت بجد نعرف ايه اللى حصل
semsema
semsema
عضو نشيط
عضو نشيط

بطاقة الشخصية

مُساهمة من طرف احمدالعزوني الجمعة نوفمبر 28, 2008 1:42 pm

اه ياريت بجد نعرف هم وصلوا لايه لان في واحد قريبي اتجوز وخلف من الجديده والثلاثه الان هم كويسن مع بعض ولكن الله اعلم مافي القلوب
احمدالعزوني
احمدالعزوني
جنرال ممتاز
جنرال ممتاز

مُساهمة من طرف Nanno الخميس ديسمبر 04, 2008 12:13 pm

يا حــــــــرام Sad Sad انا صعبانا عليا اوووى الام بس الاب لازم يجوز وفى نفس الوقت ميطلقش الام
بس يبقى ندل لو طلقها كفاية انها عاشت فترة كأبه بعد معملت العملية Crying or Very sad Crying or Very sad
Nanno
Nanno
جنرال ممتاز
جنرال ممتاز

- مواضيع مماثلة